tisdag, april 10, 2007

Polens tre roligaste

1. I Wroclaw öppnas en ny galleria med buller och bång. Folk köar hela natten för att komma in eftersom en av butikerna säljer platt-tv till ett sjukt lågt pris. Väl inne i lokalen börjar det muckas, slagsmål utbryter och till slut måste hela gallerian utrymmas. Det hade den fått göra ändå, eftersom man ändå inte hade formellt tillstånd att öppna den dagen. Säkerhetsföreskrifter var inte högprioriterat så den biten hade man visst ignorerat.

2. Moster Marias familj bygger nytt hus och blir under en natt bestulna på fem stora rullar plastnät som stod i trädgården i deras nuvarande hus där vi bodde. Istället för att ringa polisen kontaktar Maria en tjuv hon är nere med, ber honom lokalisera vem som snott grejerna och var de kan tänkas finnas. Efter heta tips åker min kusse Kacper på rekning till ett par väl valda ställen och familjen får sina misstankar bekräftade. Först då ringer de polisen och berättar (a) att de blivit bestulna, (b) vem som snott grejerna och (c) var polisen kan hitta dem. På frågan om varför de ringde en söndag och inte då det hela upptäcktes - i torsdags - svarar Maria: "Ni tar ju ändå så lång tid på er, och så är det ju helgdagar och allt".

3. Min andra moster har bakat en miljon olika kakor och tårtor. Vi snackar nötter, frukt, chokladkrämer och traditionella påskbakelser. Efter en snabb fika på långfredagen vill alla gå ut på promenad. Utom jag, som väljer att chilla på sofflocket med en bok istället. Jag blir tillsagd att stänga dörren eftersom husets tre hundar gillar att rota omrking bland diverse grejer. Jag missuppfattar det hela, stänger om mig istället för kakorna och låter vovvarna äta upp allt som står på vardagsrumsbordet. Stövaren Figaro fick i sig en hel romindränkt tårta och var märkbart groggy resten av kvällen.

3 kommentarer:

Betty sa...

Jätte, jättekul med en fyllehund!

Dobro. Kurva spjejdalag.

Unknown sa...

shit alltså

jag längtar efter polen

berätta för dina släktingar att jag kan hjälpa dem att lokalisera stöldgods - jag tror jag hade varit sjukt bra på det

Erik sa...

stort! Det kanske blir road-trip i Polen i sommar...