tisdag, april 08, 2008

Lägesrapport från NE-redaktionen

Saxat från en insändare i det senaste numret av Språktidningen:

I Språktidningen 1/08 står det på sidan 14: "Det handlar om att hitta strukturella orsaker till korrekturfelen, vi behöver på olika sätt skärpa våra rutiner." En gång för länge sen lärde jag mig att två huvudsatser som placeras efter varandra utan någon sammanbindande konjunktion mellan satserna är exempel på satsradning, vilket betraktades som fel.

Svaret blev givetvis väldigt långt. Och inte nog med det; jag följer med och håller med i varje led av resonemanget.

Den här typen av korrektur och meningsbyggnad sitter jag med varje dag. Jag har utvecklats till en grammatiknörd och får betalt för det. Och med den insikten tar jag mig gladeligen till Trasans kommande korrekturkalas!

Inga kommentarer: