tisdag, september 22, 2009

Lappa min topp

Jag behöver en ny laptop hyfsat snart, men jag är lite opepp på att kasta mig in i hela rekdjungeln. Vad ska man tänka på? Jag tänker ungefär såhär än så länge:

* Det ska vara en PC. För att jag är Mac-inkompetent och har PC på jobbet.

* Den ska vara 12-15" nånting. Eller är 12 skitlitet?
* Den ska ha sjysst (!) batteritid. För jag tågar rätt mycket och sådär.
* Den ska vara lätt. För jag tågar ganska mycket och sådär.
* Den ska ha allt som alltid finns, DVD-brännare, hyfsat stor hårddisk osv.

Vilka andra tekniska grejor är bra att ha eller kolla upp?

Drömmen hade ju varit en Superman-laptop. Men sen såg jag att den bara kallas dator och kostar 240 pix. bådar ju inte gott. Men visst är den snitsig?

Ok min maniska kan-inte-släppa-en-idé-ådra har kickat in. Jag måste lägga ner allt vad rek heter till efter NY iaf. Annars kommer det ta både tid och stålars.

6 kommentarer:

Erik sa...

Ja, vad säger jag. CD/DVD kanske inte behövs snart men än så länge kan det ju vara bra. Kolla du på dvd på tåget? Det är det enda jag kan komma på som man behöver det till. Back-up bättre med en extern disk.

Batteritiden, är det i viloläge eller när man kollar film/surfar trådlöst? Du vet vad jag rekommenderar, men då kostar det det dubbla. Å andra sidan slipper du allt vad virus heter, du behöver inte vara speciellt kompetent för att vara mac-kompetent..

och så var det det där med batteritid:

http://eeepc.net/samsung-nc20-battery-life-benchmarked/

http://www.pcpro.co.uk/reviews/laptops/249540/samsung-nc20

http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/faq/macbook-battery-life.html

Kanske inte jättesäkra källor men förmodligen mer nyanserade än tillverkaren.

Gå och kläm och känn i affär först!

Nu nytt Entourage

Erik sa...

Aha, ok, då bryr jag mig inte om att kolla upp ngt.. När åker ni?

Erik sa...

Men köp en i USA:t annars!

http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/family/macbook?mco=Nzk2MDUyNA

du får amerikanska tangenter men det kan du nog leva med för ett par tusenlappar..

klenin sa...

Jomen jag kan ju inte hålla mig för att kolla nu när jag börjat, hm... men nä, det BLIR ingen Apple. Men just Samsungs NC20 läste jag om igår och är rätt peppad på, ska erkännas.

Har ögonen på "stora notebooks" men just det där med DVD har jag fastnat på.

Tack söta P, jag haffar dig senast efter NY igen!

klenin sa...

..kollar inte DVD på tåget. Men hemma, via datorn och TV:n.

Betty sa...

IT-strategen på mitt jobb köpte precis en bär-PC till sin son. Kan kolla vad det var för ngt.