fredag, april 25, 2008

gmailhotmailsprayyahoo...

Hur väljer man mailadress? Alltså vi vet ju alla att det finna mer raffinerande namnval. Exempelvis gudinna83@...eller finkelfantomen@...kanske ska de ses som komiska, oseriösa eller rent av ironiska mailadresser. Berättar de något om personen ifråga? "Jag är tjej som är söt , snäll men lite crazy och skaffade mail när jag var typ 12, orka byta liksom" eller "hej, jag är kille och jobbar med reklam". Sen finns det ju de lite mer formella, förnamn.efternamn@jobbställe.se....men det jag själv är mest intresserad av är ändelsen, slutet av själva adressen....hur tänktes det när man valde och hur resonerar man nu.

Jag stötte exempelvis på två @yahoo igår. Två bekanta, båda inflyttade stockholmare, med musikintresse i ungefär samma ålder. Och de har Yahoo. Oerhört ovanligt om ni frågar mig. I min värld är det bara utbytesstudenter som kör grobian-mailen. Fransmännen kör uteslutande på Wannado. Själv började jag med Hotmail, dubblade med Spraymailen från om med 1999 fram till lösenordsskandalen, då jag fimpade den. Tyckte @spray.se kändes mycker mer seriös på exempelvis ett CV...tills gmail dök upp. Frågan kvar står. Vad klingar bäst? gudinna83@hotmail.com, gudinna83@yahoo.com, gudinna83@spray.se eller gudinna83@gmail.com...

8 kommentarer:

klenin sa...

Som arbetsskadad måste jag ju tillägga att "gudinna" är bättre än "guddina" oavsett domän.

Vill också tillägga att en av dina nämnda yahoo-adresser faktiskt flyttats från hotmail till yahoo med den minimala ändringen från "brevtillmackan" till "brevtillmarcus" - den ändringen är också ganska rolig i sig.

Min favorit är nog tjejen vi såg i datasalen på QMUC Betty, hon som hade verysexynatalie. Än idag ångrar jag att vi inte skickade det där "jag har sett dig i datasalen..."-mailet.

Själv forsätter jag på min hotmail, den har aldrig knasat, den består av mitt namn, jag har aldrig fått massa spam. Tyngre kontakter får jobbmailen.

Betty sa...

Haha...som delförklaring vilja säga att jag körde copy paste...och nu har jag ändrat.

Betty sa...

Åh kan du fråga Mackan exakt hur tänkte han..."hmm jag är inte riktigt redo för den helseriösa adressen, men smeknamn är så -05. Bäst att ta små steg...man vill ju inte stressa fram något"...

klenin sa...

Maila honom - du har adressen!

Erik sa...

upyours@gmail.com
gstring@gmail.com
gspot@gmail.com
gthang@gmail.com
yaho@yahoo.se
tamej@spray.se
yourho@yahoo.se
poo@yahoo.se
assclay@spray.se
mailalillamig@spray.se
quinna48@spray.se

använder inte i princip alla gmail? Man får ju så mycket mer...

Finkelfantomen sa...

Hej

Finkel här.
Jag jobbar med reklam. Och gillar sketcher om hembränning på dalmål.

Marcus Hartmann sa...

Jag har snott idén från en kompis som heter Emil, han hade brevtillemil@något.se och dessutom ett företag som hette Hej! Det är jag som är emil.

Det är en mycket enkel adress som är lätt att säga. Enklare än blubbediblubb.flaflalfla@glk.sf.se

Så är det! Bytet berodde iofs på att det kändes seriösare att skriva brevtillmarcus när jag skulle söka jobb.

Betty sa...

Åhå. Så intressant det blev. Tack samtliga för infon.