fredag, oktober 31, 2008

Dagens spottning på stan

Idag runt 11.00 snåret gick jag med mitt sovandes barn på Södra Förstadsgatan. När jag närmade mig Barista hörde jag en välbekant melodi komma från en trubadur. Songs of Soils låten "Kelly" och snabbt gick det en liten eloge til trubadurens crediga val av låt på Malmös gågata, snyggt. Men då lyfte jag på huvudet och insåg snabbt att trubaduren i själva verket var Gustav Kjellvander med ett öppet gitarrfodral och skylten "records for sale". Jag blev lite ställd och kunde inte bestämma mig om jag tyckte det var credigt eller patetiskt, slutsatsen blev snarare det senare, det fick en känsla av en dålig rip-off från Badly Drawn Boys upptäckt. Problemet är ju att Gustav redan är "upptäckt" och gjort det man skall som ung och självdestruktiv artist. Är detta ett försök till en nystart eller är detta hans framtid?

7 kommentarer:

klenin sa...

Min kollega Carin sa häromdan att hon "sett den där sköna liraren från En Afton med Iggy Pop" på gågatan och syftade just på Gustaf. Jag utgick från att hon sett honom gå, men nu fattar jag. Intressant drag... låter som ett arty kulturprojekt. Very very Möllan. Det kanske är NU jag ska springa fram och gasta "Gustaf Kjellvander, från Songs of Soil!"

Nej vänta, det är ju redan gjort.

klenin sa...

..eller så har han fått storhetsvansinne och gör en Bruce-på-Ströget-1988.

Erik sa...

Jag tycker det är en trevlig grej. Han kanske bara vill spela. Har varit på Shooting att göra lite gatgig när det ojas om för få spelställen men det verkar inte går hem. Man kan ju fråga sig varför man spelar musik. Om man gör det för att man tycker det är roligt så är det ju logiskt att ställa sig på stan. Och om man gör det för att tjäna pengar är det ju logiskt att ställa sig på stan.

Eller?

klenin sa...

Ja, jo, när du lägger upp det så. Kanske är det helt enkelt bara en bra grej. Får kanske börja ta gågatan hemåt lite oftare för att kunna avgöra det live.

david sa...

Jag tycker nog bara att det är coolt! Gustav verkar ju snarare vara "The real deal". The Fine Arts Showcase är ju fantastiska

gktfas sa...

du gillar uppenbarligen låtar jag skrivit... kunde du inte bestämma om jag va creddig eller patetisk??? Jag har inga problem med att veta vad jag tycker om nån som skrivit såhär....dvs så oerhört B...
Fuckoff
Mvh
Gustaf Kjellvander
Ps:avskyr bdb

gktfas sa...

o david du e fin