söndag, oktober 21, 2007

Hulai le Taxi

Stockholm var bra, mycket bra! Det var promenad i Vinterviken, shopping på Wardrobe, ångkokt hälleflundra med bräserad fänkål, kompisar från förr, vänner från nu, tapas med E & K, nosande på Stureplan, högklackade gummistövlar och hemstadsskvaller om Ulf, som jag förstod numera går under namnet Knullf.

Men en av de grejer jag kommer minnas bäst var den fantastiska taxichaufför som tog mig från Kattens lya till Bromma flygplats. Hans namn på taxilegitimationen var otroligt stiligt. Hans förnamn var Hulai och hans två efternamn var hans fars respektive farfars namn. Båda började på T men jag har tyvärr glömt bort dem. Jag frågade Hulai varifrån han kom, han bad mig gissa på ett land i Afrika och mot alla odds satte jag Etiopien direkt. Sen berömde jag hans namn med orden "ett riktigt powernamn". Han skrattade förvånat och tyckte jag var otrolig. Japp, det visar sig att Hulai betyder just power.

I Etiopien döps visst alla efter just ord, vilket är väldigt fint. Och vi snackar liksom inte "Dansar med vargar" eller "Harald Blåtand" heller. Hulais farfar var till exempel en fruktad man, som alla var rädda för. När farfar väl fick ett barn döpte han sin son till Hopp med förhoppningen att hans son inte skulle frukta sin far såsom alla andra olyckligtvis gjorde. Hopp, Hulais far, var sedan delaktig i någon av alla stridigheter. I samma stund som han och hans män besegrade fienden, föds hans son. "Han var min kraft" sa pappa Hopp och döpte min taxichaffis till Hulai, sonen som gett honom styrka att besegra fienden genom att komma till världen.

Idag har Hulai och hans fru fem egna barn. Det första, en son, döptes till Kunskap, eller Forskning för att vara exakt, eftersom Hulai för tillfället studerade vid universitet, och kunskap var centralt just då. Det andra barnet blev en dotter, som döptes till ett ord som är ett mellanting mellan fantasi och glädje och blev en symbol för Hulais och hans frus lyckliga äktenskap. Därefter dröjde det hela elva år till nästa knodd kom. Hulai stred i Etiopien medan fru och två barn flydde till Sverige, där de väntade på honom i ELVA ÅR. När väl Hulai kom till Sverige fick de barn nummer tre, en son som döptes till Beskydd och tros ha varit den som vakade över Hulais liv under krigandet. Sen poppade Blomma ut - en dotter som döptes efter att familjen nu blommat upp och blommat ut (inte vissnat men ni fattar). Knodd nummer fem döptes till Bredd, för nu hade de allt.

Visst är det fint? Jag hade kunnat åka runt med Hulai en hel dag, denne fantastiske man. Hopp och Kraft. Kunskap, Fantasi/glädje, Beskydd, Blomma, Bredd.

3 kommentarer:

Unknown sa...

Shit - jag vill nästan att Hulai flyttar till Malmö

klenin sa...

Mm. Jag har i och för sig rätt bra koll på hans barn, de är i tur och ordning kemitekniker, sjuksköterska, lastbilschaufför och lärare. Bredd går fortfarande i gymnasiet, han läser natur och har raka MVG:n i betyg. Ödt kanske gör att nån av oss stöter ihop med dem. En vacker dag.

Hädanefter: ta BARA Taxi Kurir i Stockholm.

Unknown sa...

Vet inte hur nöjd jag hade varit med namnet Bredd, men tycker att det är en väldigt bra historia i övrigt.