onsdag, augusti 15, 2007

Samlarmani?

Jag väckte precis oväntat stor uppståndelse genom att deklarera att jag aldrig har samlat på någonting. Inte ens kapsyler? frågade någon. Luktsudd, glasspinnar, vinetiketter, snäckor, stenar, smurfar, kottar? Allt som har att göra med kaniner? Nä.

Fast nu en kvart senare kom jag på att jag ju samlade på små parfymflaskor när jag var runt tio-elva. På den tiden var proverna oftast miniatyrer av de stora, riktiga flaskorna, och inte dagens slicka provrör. Shit, en gång var en bekant till familjen, tillika kapten på Rostockfärjan, på besök. Han gav mig en ICA-kasse full med parfym. Jag trodde att jag skulle svimma av lyckoruset.

Samlade ni på något? Tuggummipapper, knark, kärleksbrev? Snabba cyklar, avhandlingar, randiga baddräkter, SAP-dokument?

7 kommentarer:

Erik sa...

Jag har samlat på:
- fimpar (jag var ganska ung, mamma satte stopp för det)
- Glasspinnar ( alltså bara pinnen, inte heller populärt, blev stoppad)
- Godis (lite konstigt det med..)
- Pengar
- Kapsyler
- Sten (ni kan ju tänka er vilken lycka för mor och far)
- Avbrända raketer ( veckan efter nyår, kräkets pappa slängde dem, damn..)
- Frimärken
- Nyckelringar
- tomburkar

Nu samlar jag på trycksaker fast det är mest för att jag inte kan slänga dem om de är fina. Skulle vilja samla på cyklar men har inte så mkt plats..

Betty sa...

Frimärken
Garbage Pale Kids-kort
Bokmärken

Unknown sa...

Jag samlade på souvernir-dockor, ni vet sådana 15-20 cm höga dockor iklädda en folkdräkt, traditionell dräkt eller något annat kul. Några av dem var i porslin, andra i plast. Några kunde blinka, några kunde man ta av kläderna och byta om på, några kunde man inte göra något med.
Till mina favoriter hörde en indianflicka, en geisha och en flamenco-dansös.
Pappa köpte alltid en ny docka på sina affärsresor till mig, därför har jag många alpflickor (Lausanne, Schweiz) samt en hög asiatiska donnor.

Min dockhylla väckte alltid abnorm avundsjuka hos mina vänner. Sedan för att jävlas sa jag ju till alla andra att man ABSOLUT inte fick röra med dem. Själv lekte jag på rätt bra med dem. Samlingen ligger fint nedpackad på föräldrarnas vind och ibland ramlar jag över lådan och kan då sitta i en lång stund och klappa på mina dockor.

Hade även en liten samling solfjädrar och ganska många luktsuddin.

Erik sa...

Garbage Pale kids! Jaaa! Och Italia 90-idolkort i album!

klenin sa...

Garbage Pale Kids hade jag ett gäng av också, men mest för att kuna flasha och byta dem med Erick Larsson, som jag var kär i på den tiden.

Men Pale Kings däremot, dem kan man inte samla på sig för många av!

Betty sa...

Ah! Jag har också en samling dockor hemma i en kartong! Min favorit är en porslinsdocka från Ungern som jag själv fick välja på en marknad och en marjonettdock på 2-in-1-indiska gudar. Och jo jo alpdonnor finns ju ett gäng av också.

Unknown sa...

jag samlade på kortlekar