måndag, mars 26, 2007

Vem blir stipendiat i Josef Starks minne?

Där jag växte upp så bodde jag granne med biodlaren Alarik. Han gjorde inget annat än att odla bin och fiska gädda. En gång fick jag på jagen av hans bisvärm, det var en fruktansvärd upplevelse. Utdrag från rubriklänken:

Vem tycker du ska få stipendiet 2007?

Regler i korthet: Det är en imponerande samling organisationer [---]institut och tunga namn inom biodling [---] som beslutat att inrätta en stipendiestiftelse med syfte att, som en uppmuntran årligen dela ut ett stipendium till förtjänstfull ungdom som främjar utvecklingen av biodling i Josef Starks anda, med huvudinriktning på bevarande-arbetet av Apis mellifera mellifera L., det mörka biet.

Med ungdom menas inte enbart tonåring, inom biodling är man ungdom en bra bit upp runt 30.

Och i enlighet med Josefs egen generösa person: att vid utdelandet av detta stipendium styrelsen ser till stipendiemottagarens insats och egenskaper före de formella meriterna.

Ansökningstiden går ut om en månad.

3 kommentarer:

klenin sa...

"...inom biodling är man ungdom en bra bit upp runt 30."

Jag nominerar dig Betty, som så finurligt låste dörren om Palekings när vi blev jagade av bisvärmen på Tjörn i somras. Man vågar ju knappt tänka på vad som kunde ha hänt om de små krypen öppnat!

klenin sa...

Lägg märke till ordvalen "finurligt" och "små krypen", och egentligen allt det andra också. Tror den tonen går hem i bi-svängen.

Betty sa...

Jag blir så nyfiken. Vilka är de tunga namnen inom biodling? Varför ser man aldrig de i tv-sofforna eller modereportagen? Framför biodlarna!