onsdag, maj 10, 2006

PITA

Uttrycket PAIN IN THE ASS har vi ju all hört. Men igår efter att min PV sa att jag var en riktig smärta i röven (ja, han sa så till MIG. Han måste verkligen haft fel). Hur som helst.. Jag var ju inte ens i närheten av hans rumpa. Och knappt ens i närheten av honom över huvudtaget.

Men var kommer uttrycket ifrån? Är det värsta homofob-uttrycket man går och slänger sig med? Erkänn att det luktar lite skunk om frasen när man säger den på svenska...

Är det någon som vet? Jag ska gå till botten med detta.

6 kommentarer:

jonathan sa...

Hej Betty
Tack för betapetmatchen senast!
Nu till din fråga. Så här står det på Online Etymology Dictionary (http://www.etymonline.com):

Phrase to give (someone) a pain "be annoying and irritating" is from 1908; localized as pain in the neck (1924) and pain in the ass (1934), though this last may be the original, unrecorded sense and the others euphemisms.

Sen vill jag också passa på att bjuda in er alla till Margareta Rhubarbs ettårskalas. På Lördag kl. 17.00 på Luthersgatan. Knytis o grill. Välkomna!

Kaffet sa...

Jag ha i det längsta dragit mig för att skriva i bloggar men när jag upprepade gånger felciteras måste jag sätta ner foten.

Inte smärta i röven, du var en smärta i stjärten. Hårfin skillnad, men ändå. Efter att ha konsulterat tvillingarna kom vi fram till att det snarare härrör från hemorrojder, eller något smärtsamt, tyngande, irriterande som följer efter en vart man än går. Man kan heller inte se ”smärtan” utan hjälp av ett komplext system med speglar.

klenin sa...

Jakob - välkommen till bloggen!

Betty sa...

Jonathan: Vad trevligt! Jag kommer gärna och ska försöka få med mig några av de andra. Tack för den fina förklaringen. Jag vill nog ändå yttreligare lite mer fakta...för man undrar ju just var smrätan kommer ifrån och varför man inte säger "du är en sådan tennisarm", något som definitivt smärtar.

PV: Sorry för felciteringen.

Lenin: Jakob är inte med på vår blogg. Han verkar bara testa vingarna i cybervärlden. Men om du klickar på hans namn, verkar det som att de berömda tvillingarna och han är något på G.

klenin sa...

Om man sniffat sig till P-kings kommer man förr eller senare bli fast - det är bara en tidsfråga. Även om han kanske inte är en original member.

Jake and the Twins låter farligt likt Nic and the Family.

Unknown sa...

Vilken teaser Jakob lagt in!
Jag var ju tvungen att kolla det.

Men jag håller med din PV jag tänker direkt på bölderna där bak när jag hör detta uttryck. De är svåra att bli av med och ger sig till känna när du minst behöver det.