torsdag, maj 25, 2006

Syslöjd

Jag vet inte riktigt om det är bra att skriva det här, det skulle kunna missuppfattas. Någon skulle kunna tro att jag har anknytning till lajv- eller rollspelskulturen. (Lajvarna och rollspelarna kanske har en gemensam enhetlig kultur, det är över min kunskap. Och om det är någon som läser detta och tar illa vid sig ber jag om ursäkt. Ni som vet hur relationen mellan lajvare och rollspelare ser ut ombedes posta en kommentar)

Hur som helst. Igår kväll och imorse sydde jag en medeltidstunika. J ska på 30-årsgalej i Sthlm i helgen och det är någon typ av maskerad. Eftersom varken han eller jag har några direkta kunskaper bevarande från syslöjden hjälptes vi åt. Han fixade mönster, klippte och jag sydde. Inte för att något blev speciellt rakt och ganska många gånger hakade maskinen upp sig. Men ett fullt bärbart klädesplagg blev det tillslut.

Jag funderar verkligen på att anmäla mig till en sykurs i höst. Av tidigare erfarenhet så behövs det vara tillräckligt många intresserade för att det ska dra igång. Mitt specialarbete i gymnasiet skulle egenligen just utspelat sig på en tillskärarkurs, men eftersom det var för få anmälda (damn you all) så skrev jag om integrationspolitik på kommunalnivå istället...Så om det är någon annan som vill göra mig sällskap säg bara till.

Jag kommer efter helgen återkomma med ett fotografi på medeltidstunikan, var så säkra.

För övrigt vill jag tipsa om denna sida om ni vill, som upphovsmannen själv säger, vidga era vyer. Eller om ni bara är ute efter ett enkelt mönster till en medeltidstunika.

5 kommentarer:

Unknown sa...

Ja! Äntligen!

Jag ser mig själv som en given sykursdeltagare.

emma d sa...

Ja, syslöjd, jag är på!

Trots enorm brist på tålamod kan jag nog komma att uppskatta lite syjunta.

klenin sa...

Jag är fortfarande irriterad på den halvfärdiga halsduken som ligger i en kartong tillsammans med skitmycket garn och olika typer av stickor. Den gamla stickjuntan var kul så länge den varade - vilket inte var så länge i taget eftersom vi oftast höll till på Tempo - men jag tror inte riktigt att den typen av pyssel är min bag.

Bettys och mitt försök att sy ihop med Malin gick ju också minst sagt dåligt.

Men jag håller på er! Go go go!

Betty sa...

Det var tider då Malin va ihop med Daniel Tjäder och skulle sy ett par sjukt fula gardiner. Usch va tråkigt jag tyckte det var. Och bara därför sydde jag mitt första plagg (och sista) utan mönster för att verka lite med vågad och rebellisk. Tur att man alltid är så himla mogen och genomtänkt...

Unknown sa...

jag är med - jag har lärt mig lite av Tine - hallvards fv som är designer