lördag, maj 13, 2006

Sentralbadet och brännvin

Jo sentralbadet är faktiskt sjukt fint - kolla bara typsnittet



Men det allra finaste är inne i dushrummet där de har hårblås i form av rör som kommer från taket och ner och som böjs ut i olika höjd för att just du med din längd skall känna blås i anisktet. Så fantastiskt fina. Tyvärr får man inte fota inomhus.

debattinlägget publiserades i Lördags i BT i den andra delen Tett På. Som sagt nu är man äntligen publiserad


En fråga - vad är det för skillnad på brännvin och vodka? och kan vodka göras av vad som helst? Potatis, säd? Heter det något annorlunda då?

7 kommentarer:

Erik sa...

fan vad fint!

jag vet inte tyvärr och orkar inte forska just nu... Det är imponerande att du är uppe en lördagmorgon och diskuterar brännvin, jag gillar det. Nu ska jag till Lund och bära m Mano, det är också imponerande om jag får säga det själv. Jag gillar det inte.

Betty sa...

Vodka är okryddad brännvin och ordet är ryskt från början (det va som attan...). Smakskillnander mellan tex. Absolut, Koskenkorva och Dworek beror på kvalitet på vatten och sättet man destillerar på.

Vodka görs på potatis eller säd, liksom vanligt kryddat brännvin.

Orsaken till att man smaksatte brännvinet var att innan 1870-talet smakade spriten så mycket finkel att man var tvungen att dölja det på något sätt.

Men under en period gjorde man även brännvin på Sulfit....alltså av pappersmassa...

Hoppas då fått svar på dina fråga.

Unknown sa...

nej betty !!! Arggh - du talar ju om kryddat brännvin, om brännvin inte är kryddat - är det då vodka?

visste ni förresten att Gin och Tonic var en drink som britterna drack i kolonierna för att få is sig tonic som var bra mot malaria?

Betty sa...

"Vodka är okryddad brännvin"...inleds min kommentar ovan...

Vodka är alltså okryddat brännvin och vodka är just den ryska benämningen.

Unknown sa...

Men vodka finns nu även på det svenska språket -liksom brännvin - fast det inte är någon skillnad - ungefär som vegetarisk och vegetabilisk då.

Förfärligt att vi inte kan behålla våra fornsvenska ord

Unknown sa...

Förresten - förlåt betty - att jag inte läste ditt svar ordentligt

Betty sa...

Första gången jag blev publicerad i en tidning var i Kamratposten, denna gamla trotjänare och klassiker.

Jag skrev en recension av Mary Poppins. För detta belönades jag med en gosse-igelkott. Fatta vad glad jag var!

Senare skrev jag ju brev till statsministern och bad om fred i Palestina-Israel...Dojan sa att han skulle se vad han kunde göra.