tisdag, maj 16, 2006

Teknik är fantastisk

Ibland blir man så glad när man spontanshoppar. Kände mig klart misslyckad efter en timme på IKEA när Lenin, Betty och Kozmoz hade fyllt sina shoppingpåsar till bredden och jag hade inte hittat en enda sak att köpa, inte ens en fantasifull diskborste skrek efter min uppmärksamhet. När damerna ställde sig i kön rusade jag till fyndhörnan och fann den, det var som att springa rakt in i ett vårskrik. Golvlampan jag sökt efter fast jag inte visste det. Halleluja... Nedsatt till på köpet då embalaget var skadat. Från 995 kr till 535 kr.

Väl hemma var det som att öppna ett paket på julafton. Flinka fingrar som ryckte upp embalage och tejp, ett hjärta som bulltade såsär lite extra, och en svag undran huruvida min intuition hade spelat mig ett spratt. Men icke sa nicke, lampan visade sig vara bättre än så. Tung som bly och lite knepig att sätta ihop, trots att det bara var en lampa. Men det skulle visa sig varför den var så tung, bl.a. vägde foten ett halvt ton för stabilitetens skull och skärmen var i glas och handgjord, bara en sån sak, ingen tryckpress där inte. Men vad var det då som var så fantastiskt med denna lampa kanske ni frågar er efter denna något långa utläggning. Jo det finns nämligen ingen tändknapp eller spak, utan "lampstången" fungerar som touchknapp. Ett snabbt tryck innebär att lampan tänds eller att man släcker den. Om man fattar tag i stången kan man också dimma ned belysningen till önskad styrka. Förstår ni, vilken fantastisk överraskning, helt otroligt, bästa överraskningen på länge. Jag blir fnittrig varje gång jag tänker på den, hihihihihihi.

3 kommentarer:

klenin sa...

Vad fint Johan, med uppsatta tavlor och stringhyllor på gång går det ju bara uppåt! SJälv borrade jag upp både skohylla och stringhylla efter IKEA. Hyllan blev lite lite sned trots idogt arbetande med vattenpasset, men att låta det vara så ser jag som karaktärsdanande för min pedantiska natur.

Erik sa...

vaddå pedant?

låter som en sweet lampa till en sweet dude.

Betty sa...

Det är med touch-funktion låter helt fantastiskt. Den skrivbordslampan jag drömmer om har också det, jag har sett den lite här och där, men jag snålar alltid ur. Låter onekligen som att du drog högvinsten på IKEA.