onsdag, januari 11, 2006

Friskis - det nya Tempo?

Igår tog jag mig i kragen, ignorerade den ihållande förkylningen och tog mig iväg till Friskis & Svettis.

Och vad händer? Jo, jag krockar med David och hans tjej Jenny, som köar för att fråga något i receptionen. Vi snicksnackar lite kring medel- och yogapass, klippkort och terminsstarter samtidigt som jag blir upplyst om att Johan (Svekhoran) skaffat nya kontaktytor inom gängets förgreningar och uppenbarligen brukar gå på samma pass som just David och Jenny.

Några minuter senare minglar jag vidare - upp till mitt Ki-yogapass - och väl placerad på en matta ser jag en f d student som jag pratar lite med, samtidigt som jag rekar vilka andra som ska spendera de kommande sextio minuterna med mig.

Är Friskis det nya Tempo?

Hur kom det sig egentligen att Jakob, Johan, Wanda (väl?) jag, David, Jenny och strax även Betty hänger på samma ställe? och hur blev just det stället en träningslokal istället för en bar?

Och jodå, även Anna även kastar blickar mot Friskis och piper iväg för till Heleneholm för att inspektera gymmet.

När bytte vi ut öl- och vinglasen mot benvärmare och svettband?

3 kommentarer:

Erik sa...

Jo, så här är det:

Öl mot svettband-bytet har legat och grott ett bra tag nu och är ett ämne som subtilt ventilerats under flera år. Oftast omedvetet faktiskt. Vetskapen om att vi inte är 17 år med en solid baskondition som avfärdar en en 24/7-fylla på Hultsfred som en fis i rymden börjar framträda i sinnevärlden. Sisådär åtta festivaler senare...

Roten till det onda (eller goda beroende på en kombination av hur kåt på svett man är och hur mycket man syndat) varierar. En begynnande ölmage, en slapp höft, dåligt flås eller gäddhäng brukar det talas om. För indiekids (dvs inte innebandykillar eller aerobicgirlies) som oss stagnerade i stor utsträckning den fysiska aktiviteten i samband med att tennis-, fotbolls- eller gymnastikträningen som våra föräldrar skjutsade oss till tog slut. Istället började vi röka och ägna oss åt populärkultur. Detta har satt sina spår.

För ett par år sedan insåg vi att det inte är sunt att röka och snart börjades det talas om att sluta. Lagom till att vi får egna barn kommer vi att vara tillbaka på noll och knuffa iväg kidsen på pingis, yoga och spjutkastning. Cirkeln är sluten, gött mos!

Jag och Emma hade säsongsstart på klätterklubben igår, innan veckan är slut köper jag klippkort för simning.

Jag ger 5 av 5 möjliga Ingrid-Marie till den nya vågen av friskvård!

Tempo eller Hilton efter bion på fredag?

Betty sa...

Herregu ja! Så rätt Puffen!

Ditt brandtal får nästan mig att ångra mitt första besök på Friskis och Svettis, som gick av stapeln igår!

Men icke...här ska börjas gymnastiseras...kanske inte så mycket. Men så mycket som ett klippkort tillåter. 1 gång kanske 2 gånger i veckan.

Jag börjar så snart förkylning är ur kroppen. Antagligen nästa vecka.

Och ja, jag kollade bara in på F&S för att ta en katalog, på väg till Rimi för att handla godis.

Boogie sa...

friskis rular, var på passet igår men missade dig, kom rätt sent, david och jenny har blivit mina träningspolare, men i det nya passet med marie relfe saknades både alcazar och wepping willows, inga riktiga guldkorn i utbyte i heller, men med en övning där fiktivt hopprepande är ingrediensen blir svårt att hålla sig borta ifrån, tisdagar kl 19 om någon e sugen, PM.