tisdag, september 11, 2007

Oshlo!

Nu sitter jag här i ett aprikosfärgat hotellrum. Det ser ganska överjävligt ut om man jämför med det Luksushotell jag bodde på förra veckan. Detta är ju bara fyr-stjärnigt. Jag har nog gått och blivit fin i kanten.

Det är ganska sorgligt att vara på affärsresa. Vi vaknar på morgonen och äter frukost nere i matsalen (sorry Klenin men den här brunchen slår allt du och jag varit med om tidigare) och där möts man av lite vänliga ensamma blickar från alla andra kostymklädda människor.
Iväg till kursen och sedan efter 10 timmar hem igen. Av Oslo har jag sett det som finns längs med spårvagnslinje 13. Rätt mycker prostituerade och nybyggda gallerier.

Man äter inte lunch i Norge. Man äter 4-5 mackor istället. Vi har försökt fråga efter varm mat vilket resulterade i mycket huvudbryderi från restaurangpersonalen och skratt från våra norska kollegor. Vi har kompromissat om kall pastasallad. Jag har ätit 7 pastasallader sedan jag kom hit. Jag räknar med 13 till innan jag åker hem. De andra brer sina mackor med glädje. En populär kombo är leverpastej och majonäs, en annan makrill och majonäs. Ost och majonäs, kaviar och majonäs.

Vår lärare är en indisk/engelsk man i 40-årsåldern med den största diamantringen jag sätt IRL. Jag gillade honom innan, tyckte han och jag och Lisa (min kollega som kommit med från Sthlm) hade hittat varandra lite, han gillade oss osv. Nu har vi kommit fram till att han GILLAR oss. Han har erbjdudit oss båda privatlektioner på hans hotellrum, samt frågat om han kunde komma och hälsa på mig i Stockholm och då bo hos mig. Vilket jag avböjde lite nervöst. Mina nya arbetsgivare ringer och frågar lite då och då hur det går och om läraren är samarbetsvillig och hjälpsam, det kan jag ju sanningsenligt säga att han är. Undrar om hans fru är lika trevlig? Hon är hemma och administrerar det gemensamma företaget när han är på uppdrag. När några av oss var ute och åt middag igår pratade han om sin familj och sitt liv och sina företag. Han kom fram till att jobbet kom först för honom, sedan de två barnen. Sedan frun.

Tog lite paus i arbetandet innan. Har klämt lite musslor och vitvin nere i hotellbaren, återigen en massa ensamma människor som sitter vid ett eget bord som är dukat för fyra. Alla ser vänliga ut om man råkar möta deras blick. Alla ser ut som om de vill hem. Jag vill också hem nu.

På fredag åker jag till Stockholm för 54 timmars Oslo-fritt innan jag åker tillbaka igen. Då ska jag träffa Helena och det ska bli skönt.

Nu blir det plugg framför Idol. Vi ses!

8 kommentarer:

Unknown sa...

Vaaa - katten, norge är ju fantastiskt, har du varit på gräsholmen och sett alla de hoppande kaninerna? de nigerianska prostituterade och heroinister på rollerblades, ätit brunost, sett de bizarra statyerna i bigelandsparken, hängt med norrmän? de är ju kjempetrevliga ... mitt favoritfolk och kanske mitt favoritland

Vill du ha Vilde och Anders mailadress, de kan få dig att se en bättre sida av Oshlo, Grünerlökka är ett bra område... ge det en chans

Boogie sa...

första frågan: svenska eller norska idol, om norska är det lika tokroligt som det svenska?

Låter som du kommit upp dig i världen, businesskläder och internationella lärare, om än sliskig. Fan gänget blir mer framgångsrikt för var dag som går. Snart tar vi över världen.

Betty sa...

Oh...lilla Anna på ett hotellrum. Även om frullen är bättre kanske det hade varit värt en liten Lenin bredvid sig.

Men tänk vad stolta vi kan vara över dig.


The only way is up.

Erik sa...

Hey!

Låter nice Anna! Eller kanske ett helt PK bredvid...?

p

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa...

Idag ska jag och min konsultryggsäck (bara en vindjacka ifrån att vara helt konsult-kittad nu) iväg och träffa Chricken över lite mat. Malmö ställer alltid upp när det behövs!

Boogie sa...

malmö rocks...

klenin sa...

På lördag Anna, om inte fredag, då ses vi!