onsdag, oktober 18, 2006

Är jag mer hypokondrisk än andra?

Igår hände det att Elina och Mr J vid olika tillfällen bestämt hävdade att jag är hypokondrisk. Alltså tanken har ibland föresvävat mig men å andra sidan har jag ju varit sjuk en del genom åren. Jag menar vem kan slå mina 5 ggr på akuten under 1 år (okej att en gång gällde Puffens akuta lunginflammation och de andra gången hade jag ju blivit överfallen, men ändå).

Till saken hör att jag själv igår kallade en annan person inbillningssjuk för att hon själv trodde att hon skulle typ dö för att hon har lite högt kolestrolvärde enligt ett hälsosamt smörföretag nere på Gustav. Hon oroar sig också för att hon ska dö vid kallbad om hon är i för länge. När jag protesterade tog hon fram en bok som klart och tydligt redogjorde för att kroppen bara klarar sig upp till 3 min i riktigt jävla kallt vatten. (i 18 grader Celsius klarar man sig bara 1 1/2 timme!).

Denna person är för mig en riktig hypokondriker. Själv oroar jag mig för tre saker just nu.
  • Att min svaga smärta i höger vrist ska leda till sjukskrivning på mitt nya jobb som inte börjat än.
  • Att min smärta mitt i hälen ska leda till att jag att jag får hoppa på kryckor (ev. operera).
  • Att min lätta känslorubbning (från i somras) i 2 tår på vänster fot ska leda till något mycket värre (oklart vad, kanske blodpropp eller bara lokal förslitning i en ven).
Jag skulle säga att jag kanske är lite lätt orolig av mig. Kanske kan jag hålla med om att jag har tendenser till att vara hypokondrisk men att jag trots allt har en bit kvar.

Vad tycker ni? Finner ni mig mer inbillningssjuk än andra?

Förresten är det någon som vill hänga med på fredag och mäta kolestrolvärdet i ett reklamtält på Gustav? Jag är allvarlig.

5 kommentarer:

Unknown sa...

tanken har aldirg slagit mig

Unknown sa...

Tycker att du låter lite sjåpig, en tå, häl och handled kan man ju klara av.
Själv har jag ju anledning att vara orolig eftersom jag med stor säkerhet utvecklat skelettcancer på högra sidans bröstben.

Boogie sa...

jag tycker du nog att du ibland är lite inbillningssjuk, men det gör inget, alla har vi våra laster...

klenin sa...

Jag tycker nog inte att du är hypokondrisk, även om det som upptar dina tankar just nu verkar lite överdrivet. I övrigt tror jag att det är ett klassiskt drag hos personer med läkare i familjen. Jag tänker mig att hälsorelaterade grejer liksom hänger i luften i... Uppsala.

Jag kollade mitt kolesterol i somras, det var i den övre delen av de normala gränsvärdena, men alltså inte för högt. Det stör mig lite ändå eftersom jag äter sunt enligt mig själv. Min bror har också högt kolesterol, men han tror ju att ett glas ProViva i farten också ska kunna gottgöra att han i övrigt lever på vitt bröd, chips och transfetter i största allmänhet.

I övrigt hade jag faktiskt superbra värden på allt annat ett labb kan utläsa av ett blodprov. Min frekvens av vita blodkroppar, eller vad det nu var, var visst bäst i hela den polska sidan av min släkt. Sån info får man som bonus om det är ens moster som ser till att man får ett stick i armvecket.

Men jo, pga kolesterolet har jag faktiskt lagt av med Bregott. Numera är det Becel eller alternativt Lätt & Lagom Omega 3 som gäller.

Betty sa...

H! Det är Becel som gör testet nere på Gustav. Imorgon smäller det! Och ja, jag slängde mitt Bregott i soppåsen igår. Jag ska köra helt utan numera.