måndag, oktober 02, 2006

Vinthunden är det nya rådjuret





Ni vet hur det är. Plötsligt finns ett visst fenomen överallt, oavsett om det handlar om gratisfester, risotto eller heta danskar.

Någonstans i slutet av förra året tyckte jag mig t ex se rådjur överallt, till synes helt utan samband. Det dök upp i Marcus Joons fanzine NAÏVE, i K3:s kursbroschyr, i ett fotoreportage i Venue, som silhuetter i den snirkliga, grafiska trenden som till sist exploderade i de här vinyldekalerna man kan klistra på väggen och som nyckelringar på Lagerhaus. Kanske ville jag omedvetet nyansera det här lite men ändå haka på trenden, för i början av 2006 var jag väldigt nära att köpa en stor klädhängare i form av en stiliserat par älghorn. I somras fingrade jag på en mindre, knallgrön hängarvariant i form av renhorn. Båda hängarna vittnar om att fenomenet verkar ha existerat även i Köpenhamn.

Men nu verkar den lite oförklarliga trenden vara på avmattning. Istället tycker jag mig se vinthundar här och var. Jag som i princip aldrig har kommit närnare den typen av djur än när jag för fyra år sen lärde känna Tim, brittisk greyhound racing-kommentator.

En annan rolig sak i sammahanget är att när man bild-googlar på en sån här jycke så får man bland annat upp den här killen, som uppenbarligen går under namnet "Malmös vinthund". Honom har jag däremot inte sett ännu.

Inga kommentarer: