tisdag, januari 22, 2008

Avlyssnat

Mobilsamtal, Kvinna ca 27-30 år talar med sin mamma (som ej hörs, förstås)
Buss 4 från Fridhemsplan till Hornstull. Söndagen 20/1 2008-01-22 kl 16.20.

- Nej
- Nej, säger jag! Du måste....jo!
- Men lyssna då! Lyssna nu! Kan jag få.....MAMMA!
- Men du måste respektera min åsikt! Respekter.......jo! Kan du lyssna nu och inte avbryta mig för en gångs skull? Jag måste väl själv få bestämma det här!
- Men varför inte det då???? Det är ju mig det gäller!
- Visst, men det är MIG det gäller, det är MITT beslut! Och det GÅR inte ut över dig.
- Men jag vill inte det, du måste respektera mig och att jag är en vuxen välfungerande människa!
- Nej, det ska du inte
- Nej det ska du inte
- Nej...DU SKA INTE!
- För att det inte handlar om pengarna! Jag vill förresten inte ha dina pengar! Jag klarar.....men det är ju en onödig utgift, det har inte med att jag inte har råd att göra! Det är för att jag inte BEHÖVER det. Och du förminskar mig genom att betala saker åt mig utan att ens fråga mig först.
- Jo
- Jo
- Du, det säger alla mina vänner, och till och med min terapeut! Om det är något du kan betala så är det ju den räkningen, den kan man ju i alla fall relatera till dig, ELLER HUR?
- Men mamma, nej!
- Men jag säger ju att du INTE ska betala det, jag betalar själv för mina räkningar mamma, du måste respektera det!
- Men va fan! Nu är du tyst och lyssnar! Jag sitter på en buss! Detta är pinsamt nog redan! Men nu får du lyssna så det inte blir mer jobbigt för mig! Mamma; INGEN har fast telefon längre! För det HAR man bara inte, det är BARA du och pappa som ringer på den, det är billigare för mig att bara ha mobil. NU PRATAR VI ALDRIG MER OM DET HÄR!!!!!!! OK?????
- Bra. Jaha, och hur har dagen varit annars? Jaha, vad kul! Med pappa och Birgit då eller?

3 kommentarer:

klenin sa...

Vilken fantastisk vändning! Och att det bara handlade om fast telefoni, fantastiskt roligt. Utöver det känns ju tankegångar som "respektera min åsikt" och "lyssna på mig" extra aktuella i min vardag just nu. Skönt att fler säger samma sak!

Bloggen har kommit igång lite på senaste, ingen är gladare än jag!

Unknown sa...

Filmen darling kommer plötsligt upp i mitt huvud

Kaffet sa...

hur kom man ihåg en så lång monolog? hade du en diktafon i fickan, eller är hälften en efterkonstruktion?