onsdag, januari 17, 2007

Vitkål



Hej

Jag kan inte släppa iden med en Paleking Kokobok, eller elektroniskt receptsamling
Så fort jag ska göra lemonad t.ex. så söker jag bloggen, för betty la ut receptet i somras.

Nu köpte jag vitkål för att strimla i min asiatiska wok igår, men jag har sjukt mycket kvar av kålhuvudet (typ nio tiondelar)

Så jag undrar vad skall jag mer laga - betty du sitter väl inne på sjukt mycket kål recept? Hur gjorde man pizzasallad och coleslow (stavas det så?) och allt annat?

Give it to me!

8 kommentarer:

klenin sa...

Pizzasallad: strimla. häll på olja. häll på vinäger. peppra. ganska enkelt.

klenin sa...

Idag är det rotfruktsfyllda kålknyten med hummus till lunch på jobbet. Ska försöka klura ut receptet om det är lyckat.

Unknown sa...

Men hur mycket olja och hur mycket vinäger, och vilken sorts olja och vinäger - jag har för mig att det skall vara raps och vitivn????

By the way - jag gillar mitt stavfel Kokobok - fantastiskt - det kanske kan bli ett nytt ord

Betty sa...

Okej, igår lagade jag kålwok:

tärna ett äpple, dela typ 300 g brysselkål (tinade el färska), fräs det tillsammans med rosmarin i olja. Grovhacka savoykål/grönkål eller vitkål (typ 1 liter) och häll ner i woken. Ta skalet av minst 1 citron och en grovhackad vitlök och kasta i pannan. Rör om och stek på med fart. Peppra och salta.

Serveras typ med stekt ost.

Unknown sa...

Klart det ska kokobok, det är ju vi, vår kokobok kommer ju inte vara en helt vanlig kokbok!

Själv äter jag mig igenom en sats vitkål- och potatissoppa just nu.
Den är inte helt fel, men det ser ut som kräk.

Betty sa...

Och jag tror att det är lika delar rapsolja som vitvinsvinäger (ta inte Hallonvinäger = äcklig kombo).

klenin sa...

Risvinäger funkar finfint till pizzasalladen. Och så en vanlig olja av nåt slag, vad som utom oliv skulle jag säga. De riktigt fega köper Druvans färdigblandade pizzadressing. Jo, det finns faktiskt, jag fick en sån i näven av David K (Lund) när vi lagade lasagne där en gång.

Unknown sa...

fantastiskt - tusen tack för alla tipsen