måndag, mars 27, 2006

Pedagogik at its best

Hur kommer det sig egentligen att så många Palekings (säg, i princip alla) på något sätt halkat in på läraryrket eller annat utbildningsrelaterat? Jag hittade svaret i en bok av John Dewey, känd som den moderna pedagogikens fader.

"Jag tror slutligen att varje lärare är inbegripen, icke endast i utbildning av individer, utan även i formandet av ett lämpligt socialt liv.

Jag tror att varje lärare borde försöka inse det upphöjda i sin kallelse, att han är en samhällets tjänare som fått i uppgift att upprätthålla en riktig samhällsordning och säkra en riktig samhällsutveckling.

Jag tror att läraren på detta sätt alltid är den sanne Gudens profet och den som förebådar det sanna gudsriket."

Det kan vi ju tänka på nästa gång vi funderar vad vi håller på med.

4 kommentarer:

Boogie sa...

halleluja. jag är frälst bland de frälsta, vilken poet mr dewey är, sanna mina ord, pricken över i:et denna dag.

Betty sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Betty sa...

Det bevisar bara det jag visste hela tiden: vi är en sekt med ett uppdrag att följa.

Unknown sa...

Ja, jag ber till Messias varje kväll att han ska ge mig styrka i mitt arbete.