torsdag, november 23, 2006

Det här med fysisk hälsa

Mitt tränande går åt helvete. Igår på Konsum träffade jag Johan och frågade hur jan ska lyckas kombinera träning med att ha ett arbete...Så klart hade han ett klokt svar. Han sa att det handlade om planering av måltider. Antingen äter man en macka vid halvfem och tränar vid sex och äter mer sen. Alternativt tränar senare och äter mer när man slutat jobbet. Okej, det låter rimligt tycker jag och jag kanske kan skärpa mig. Men hur kan folk träna på lunchen undrar jag? Läser lite då och då på Internet om människor som gör sånt, (läs typ Ebba von Sydow). Jag förstår inte hur de hinner om de ska kunna arbeta vanliga tider och hinna äta också. Jag menar det borde onekligen gå åt 2 timmar lätt för att ta sig till gymmet, äta en bra lunch och träna, ta sig tillbaka till jobbet. Är folk intresserade av att medvetet göra så? Usch jag tycker det känns äckligt som så mycket annat som man ska skryta med att man gör som tjej. Denna hets. Fy fan.

Nu släpper jag det bryderiet och ger er nu en fin fin låt med Ramona Cordova.

6 kommentarer:

Erik sa...

Ebba von Sydow åker hem till sin mamma och låter henne tvätta åt henne, där tjänar hon ett par timmar. Dessutom tror jag att hon är en plastrobot som styrs med en joystick av någon ond, det är ju skitenkelt att träna då för man blir inte trött. Men det kan vi diskutera en annan gång.

Emma kan nog svara på det där med att träna på lunchen, jag vet inget om det där. Själv funderade jag på att införa en power-nap på lunchen tills jag insåg att någon snott mina gardiner på kontoret, dammit..

Unknown sa...

Intressant fråga, har också tänkt på det. Det brukar stå så käckt i magasin att "varför inte ta tillfället i akt och träna på lunchen?" Men,
1) Det tar då minst två timmar att gå till och från gymmet, träna, duscha och klä sig, och sedan dessutom hinna äta (syftet med lunchen)
2)Du får ta med dig och planera ganska bra med handduk, träningskläder, nya kläder, borste, smink osv
3) din chef ska tycka att det är en utmärkt idé att du sticker iväg 2-2,5 timmar mitt på dagen.
4) du går ifrån jobbet vid 6-7tiden på kvällen. Hur kul är det, rent psykologiskt?

Vad det gäller powernap så kanm jag säga att det hade varit ganska skönt. Men återigen något att diskutera med chefen INNAN man gör det. Kan få obehagliga konsekvenser om man blir påkommen sovandes i sin stol annars.

Men det var inte därför jag skulle skriva. Puffen kom med önskemål om Deerhunter som film ikväll. Jag har ju den hemma, ska den med?

emma d sa...

Jag måste slå ett slag för att träna på lunchen. Hela våren 2005 tränade jag på lunchen 2-3 dgr i veckan. Visst det måste förankras med chefen men det var inte ett problem för mig eftersom jag tränade just med ”Da boss”.
Fick ta 1,5 h lunch istället för 1 h för att hinna med men det var det värt eftersom träningen gav grymt mkt energi och maken till effektiva eftermiddagar på jobbet har jag nog inte haft så många av sen jag kom av mig med lunchträningen. Gymmet vi gick till ligger 5 min från jobbet så det förenklade ju det hela lite och träningspassen var kanske inte så långa, ca 45 min, men det var ju bättre än inget iaf.

Ähh, det var grymt, borde komma igång med lunchträning igen alltså…

Erik sa...

Vaddå, man får väl göra vad man vill på sin timmes lunch?

Unknown sa...

alltså betty

det skall vara kul att träna, det är det viktigaste. om det blir ett tvång, kommer du aldrig att lyckas

klenin sa...

Betty, jag tror att du mest behöver shoppa runt lite så att du hittar de roligaste passen. Då fixar sig resten precis som Jake säger. Sen får man pula ihop det med mat, ev flextid och andra grejer.

Lunchträning låter grymt. Men jag kommer nog aldrig att testa det.