onsdag, november 08, 2006

En riktigt regnig dag

Ahhhhh!!! Jag verkligen hatar att det står reps ifrån gratistidningarna på varenda cykelbana i stan. Fattar de inte att de är en trafikfara (!!!!) och framförallt att de göra alla cyklister som envisas med att stoppa trafikflödet genom att plocka upp en blaska till ett stort problem. Varje morgon är det deras fel att jag blir på något sämre humör.

Som idag; vill skrika ut till alla jävlar som räcker fram en tidning: HUR HAR NI TÄNKT? Jag har paraplyet i ena handen och den andra på styret. SER DET UT SOM JAG VILL HA ERA JÄVLA TIDNINGAR?

Jag lyfte på paraplyet för en bilist som var så trevlig och stannade och underlättade min väg till jobbet. Känns som det är det närmaste jag kommer att lyfta på hatten för någon. I salute you. Jag gillar verkligen att hälsa med paraplyet när det regnar.

Jag ställde min cykel i en annan del av cykelstället imorse. Det kändes galet. Egentligen ville jag ställe cykeln där jag brukar men något inom mig sa att nu fick det vara nog. Vissa dagar måste man våga utmana sig själv. Jag är så sorlig.

11 kommentarer:

klenin sa...

Själv hörde jag regnet smattra mot rutorna när jag vaknade av väckarklockan i morse. Utvärderade situationen lite snabbt och insåg att "nä vafan, jag har ju ändå sagt upp mig, det är ju inte riktigt så att min framtid på k3 stårpå spel.". Nu har jag precis vaknat igen, tänkte fixa lite kaffe och tar mig nog in till jobbet efter lunch. Man borde säga upp sig oftare. Iallafall när det är taskigt väder på ingång.

Unknown sa...

Jag är så jävla trött på det här att bli tilltalad i det offentliga rummet. Jag funderar på att skriva en insändare.

Är det inte min rätt, att få vara en privatperson i det offentliga rummet? Jag vill inte prata med gratistidninigsutdelare, jag vill inte prata med individuell människohjälp, jag vill inte tala med american express blue.

Jag kräver min rätt att få gå omkring i mina egna tankar ostört i det offentliga rummet!

Unknown sa...

Det är sorgligt det Betty skriver om att så små saker kan omkullkasta hela världssynen.
Själv kom jag till bussen imorse som vanligt. Tog av mössa, halsduk och vantar, placerade väskan bredvid mig på sätet till vänster. Knäppte upp jackan och krängde av den. Småmös när jag plockade upp dagens sydsvenskan för att läsa under färden. Allt fortlöpte fint och ordentligt som vilken morgon som helst tills vi kom till Mobilias hållplats:
"- Ursäkta, är den här platsen ledig?"

Ridå.

Erik sa...

Ok, jag diggar inte heller spexiga tidningsslavar alla gånger och IM med en liten brunett i spetsen verkar ju inte skyla några medel för att få medlemmar. Men vad är grejen med att någon frågar om platsen bredvid är ledig?

Unknown sa...

Det var Bettys inlägg jag kommenterade, att så små ändringar i de dagliga rutinerna kan få så sorgligt stora proportioner. Inte att det var surt eller inkräktande på privatlivet.

Betty sa...

Jakob: Verkligen! Hatar människor, hatar företag, you name it, som tror sig ha företräde i den offentliga sfären. Alltid! Precis vad jag menade.

Vi måste återuppta vår idé och gå till attack. Allt är ju mer eller mindre klart.

Betty sa...

Fick precis ett mail ifrån min jobbsökprenumeration (hatar såna också) om att de söker tidningsutdelare, deltid i Malmö. Snälla sluta! Gör inte så här mot mig. Jag går sönder. VI BEHÖVER INTE FLER!!! Är detta borgarnas fel?

Erik sa...

Jag fick också det mailet. Men ta inte emot tidningen och ignorera dem då, och sluta läs aftonbladet på nätet. Man kan ju fråga sig om de hade haft råd med gratistidningarna om de inte hade kunnat ta 400 000 (!!!) kr i för den bästa annonsplatsen på aftonbladet.se för en (ja, EN) dag?

Jag tror nog inte att borgarna har hunnit varken hindra eller påskynda den här utvecklingen på 2 månader. Om det nu ligger i en regerings intresse/ansvar att bilda folket till att bl a läsa "riktiga" tidningar kan man väl däremot tycka att 12 år borde räcka...

gilla läget, gillalallallaläget...

Erik sa...

Hej igen!

Jag har funderat lite till... Att det ovan nämna offentliga rummet okuperas av är väl knappast någon nyhet. All reklam t ex är ju bara en nivå lägre i störning än att någon prackar på en godis för att man ska byta el-bolag. Eller?

Och vad är förresten det "offentliga rummet"? Det offentliga rummet som t ex tidningfolket härjar i lever ju tack vare att företag tjänar pengar (tack vare reklam) så är det ju på sätt och vis tack vare att företagen tar plats i det offentliga rummet som vi har ett offentligt rum. Och, då bortser vi från parker och annat som underhålls av kommun som tjänar pengar på att vi som lever i det offentliga rummet betalar skatt. Skatt, som blir större ju mer vi tjänar. Oturligt nog jobbar "vi" på ett företag som tjänar pengar på att sälja produkter och tjänster vilka kan sälja tack vare att vi marknadsför dem det offentliga rummet...

Jag kanske är helt ute och hojar. Skulle vilja ha en definition på "det offentliga rummet" av någon som vet bättre. Jag är ingenjör förstår ni och NE ligger nere..

klenin sa...

Offentligt rum, offentligt shrum. Läs Habermas, det är en klurig kille. Sätt tänderna i lite tysk sociologi, Puffen!

Mitt trick är att skaka på huvudet åt tidningsförsäljarna redan på håll. Då ler de oftast, eller vänder ryggen åt en. Väldigt enkelt, mycket effektivt. Vilket i förlängningen har gjort att jag inte retar mig så mycket på dem.

Erik sa...

Nej tack, jag trivs bättre här.