onsdag, december 14, 2005

Nyår och där med basta!

Jag fixar käk och dryck till nyår - jag pallar inte att ha för många i köket eller för många viljor
Så ni får lita på mig!

Nu vill jag börja få klart för mig vilka som kommer
Betty, Helena, Johan, Katten, Jakob
what about Emma, Lisen, Elin?

I need to know

Jag tar fram en trerätters meny under julhelgen fixar fram bra viner till det
En välkomstdrink kan också vara på sin plats (har någon flädersaft kvar?)
ska jag även fixa skumpa till tolvslaget och möjlighet för grogg efter maten?

Sedan får ni sätta in pengar på mitt konto vad jag räknar ut att det kan kosta när meny och vin är klart. Vilken ribba ska vi lägga oss på?

En tanke hittils är
1) Gratinerad chevre på vitt börd med rostade valnötter och knaperstekt bacon och honunglimesås
2) Någon form av fisk (inte lax, typ bergtunga eller hälleflundra) med rostade rotfrukter tilsammans med en sås gjord på stenbitsrom.
3) Exotiska (eller erotiska) frukter (typ blodgrape, aprikos, passionsfrukt, banan t.ex) i en sockerlag gjord på vaniljstång, kryddnejlika och stjärnanis. Till detta serveras en sås gjord på créme fraiche och färsk ingefära

Kommentarer tack!

PS Fuck julen!

20 kommentarer:

Boogie sa...

hola senor.

jag är på, ser fram emot en fantastisk kväll.

två kommenatarer.

är inte helt förtjust i getost men äter vad som serveras om alla andra är helt på.

priset får du avgöra enligt mig, det är bara ett nyår per år så det är ok. om du kan fixa allt på listan ovan vad ska man ta med själv då, enliogt mitt sätt att se det är det bara egen måltidsdtyck, eller?

Jul för fan...

Unknown sa...

jag fixar vin väl avpassat till maten - det du själv tar med är dig själv, en nyårsraket och kanske lite sprit

Unknown sa...

man kan byta ut getosten mot västerbottenostgratinerade musslor - shit det är faktiskt jättegott - ska vi göra det?

Unknown sa...

Jag tycker det låter helt fantastiskt allt ihop. Musslor eller ost, shit the same.

Däremot tycker jag att vi skippar raketerna. Inte bra, ajajaj vad ont det kan göra. Överskattat och högljutt och panikångest är mina associationer.

Johan ska ju dessutom vara aprak så han kan ju inte smälla iväg något.

Priset är jag nöjd med - vad det än blir.

Betty sa...

Hej!

Jag tycker det låter fantastiskt bra. Högst 200 kr tycker jag att det får kosta...

Personligen så vill jag helst fixa måltidsdryck själv utifrån vad jag känner för...när menyn är spikad. Det blir lättare också så behöver inte du bära så mkt. Flaskor väger...så det tycker jag vi själva ansvarar för...

Jag har redan köpt skumpa för nyåret så det vill jag inte vara med på...

Betty sa...

Jag mailar Elin, Lisen och Emma och frågar om de ska va med!

Betty sa...

Helena har fläderknippor i min frys...vet dock inte om hon kanske ska ha de till ngt...

emma d sa...

Nyår hos dig Jakob låter väldigt trevligt och jag vill gärna hänga med er.

Jag har diskuterat nyårsfirande med Maria, vi har pratat om att hänga bara hon och jag alt. gå på cocktailparty. Maria är rätt sugen på cocktailpartyt men det är inte jag … Väljer Maria cocktail så dumpar jag henne för att umgås med er. Jag vet hur det blir med den saken på måndag. Ok att jag lämnar besked då?

Nyårsmenyn låter fantastisk, den middagen vill jag ju helst inte missa…

Betty sa...

Måste bara säga det en gång till: Shit vilken meny! Tuggar redan saliv...

Nu är det nästan så att man hoppas på att du inte kommer på ngt bättre under julhelgen...

Unknown sa...

Fast hade det inte varit trevligt om jag nu fick en munskänkare att rekommendera bra och billigt vin att vi drack samma sak liksom?

jaja - vi kan ju se

utan alkohol tror jag att jag kan klara det på 200 per man - men jag tycker inte vi får bli dumsnåla

Boogie sa...

tycker dumsnålhet inför det nta året är farliht, kanske det smittar av sig på resten av året...

Unknown sa...

Nej, ingen dumsnålhet!

Betty sa...

Nej jag tycker inte heller att vi ska va dumsnåla och 200 kr var för endast maten....

men efter erfarenhet av att ha handlat till ett par midsommarfester så är jag ganska säker på att 200 kr kommer man väldigt långt på.

När det kommer till alkohol står jag fast...det som vill kan väl vara med på Jakobs inköp...men det kommer säkert finnas de som inte vill dricka så mycket, de som vill ha öl...vad vet jag...

Det kan väl inte vara jättejobbigt att köra en pott för mat och en för vin? Jag menar all alkohol handlas ju ändå på ett ställe.

Betty sa...

Krabban hälsar att han tycker att det är en bra idé att Jake handlar vin till maten!

Däröver tycker han att man kan ta med sig det som man känner för att hälla i sig innan, under och efter middag och tilltugg.

Vid pennan / Betty med Krabbans ord

Unknown sa...

Det är nog en bra idé som krabban gav uttryck för. Vin serveras av Jake till maten, resten kan vi själva ta med efter behag.

Unknown sa...

Betty jag fattar inte vad du vill - eller om du vill som krabban eller?

Ska jag inhandla vin till maten men inte till drinkarna och champagne et cetera? Eller inte handla alkohol alls alls. Gillar ni krabbans förslag eller inte?

I VILKET FALL SOM HELST!!!!
Måste vi diskutera allt? - Ni kan lita på att jag fixar det bra! Jag är en ganska balanserad och vettig människa - om jag får säga det själv. :) Jag lovar jag det kommer inte att bli oskäliga kostnader eller värsta vinerna för 200 kr flaskan.

Det enda jag behöver veta är vilka som kommer och om det finns allergier

VILL BARA PÅMINNA ATT DET BLIR INGEN FEST HOS MIG - Bara mat.

God jula jävel!

Unknown sa...

Du är så söt när du blir arg.
Inga allergier, däremot en otroligt stor aptit för en hyfsat liten människa. Tänk på det. Ett tips.

Litar på dina viner till maten. Sedan tycker jag att man själv fixar resten av kvällen.

Har du något emot julen förresten? Du låter så agressiv.

Unknown sa...

Jag hatar julen - eller snarare jag ogillar julen - med tre undantag - glögg -sill och rim till julklapparna

Jag ska bättra på attityden och bli snäll som en katt (blink blink) tills på lördag

Betty sa...

Krabban vill att du står för vinet till maten, sen vill han fixa resten själv.

Jag (Betty) tycker som tidigare men sällar mig till gruppen så att alla (speciellt Jake) ska bli glada och tycka att nyår ska bli något kul...trots planeringen.


Alltå: Vi röstar för att Jake fixar måltidsdryck + mat och att vi sen betalar.

Champage + sprit mm fixas av varje person själv.

klenin sa...

Japp, efter 3 dagars frånvaro har man alltså missat sjukt mycket blogg...

OK, efter att ha Jakob som Naked Chef (I wish) i min lägenhet gör jag verkligen tummen upp för hans meny. Samma sak med vin - då får man ju trots allt olika viner till olika rätter (väl?) och det får en nörd som mig löjligt lycklig.

Skumpa ska vi ju alla ha antar jag - Jakob, du får gärna köpa in mig på en flaska of your choice!

Och så lovar jag att göra saft av flädern jag har i Bettys frys!

/H