måndag, december 12, 2005

Palekings bevingade ord

Eftersom många i PK bär författardrömmar men inte kommer loss riktigt tänkte jag att vi kunde samla ihop lite bevingade ord som en slags inspirationskälla. Jag såg Harold Pinters Nobelföreläsning, han börjar med en replik, t. ex. "Mörkt", sedan bygger han upp ett helt drama med detta som utgångspunkt.

Kan han, så kan vi!

Till exempel:

Kräket bidrog med en höjdare igår - På nation i Lund hade han tydligen berättat för en tjej att hon "såg kåt ut i ansiktet". Till historien hör att hon var tydligen väldigt bred om baken

Min favorit alla gånger genom tiderna är Betty på efterfest hos lenin kommenterande ett par jeans som en brud var väldigt nöjd över att ha införskaffat till kompispris, eller var det nu var. Betty yttrar då de bevingade orden "Mmm, de är j-vligt snygga, men de är lite slitna över fittan"

Har ni favoriter på lager?

9 kommentarer:

Betty sa...

At your service...

klenin sa...

Min egen personliga och högst självupplevda favorit härstammar från Nisses, Svantes och Olas 25-årskalas. Efter att under kvällen framgångsrikt ha spänt ögonen i en väldigt intressant snubbe glider han plötsligt upp bredvid mig i baren för att beställa öl. Det är helt tomt vid disken förutom jag, men han väljer ändå att ställa sig nära nära mig. Men han gör inte så mycket ansats till att få kontakt med kvällens bartender.

Så, jag ser min chans att börja prata med mitt åtråvärda objekt genom att - på ett trevligt sätt - kommentera hans ganska taskiga beställar-skills.

Och helt plötsligt vänder jag mig mot hono, kopllar på kåtblicken och hör mig själv säga...

"Du är inte så snygg i baren".

Till saken hör att det var ganska skumt ljus i lokalen, utom i - ja just det - baren.

Erik sa...

"fyllehickan –den bästa av hickor"

klenin sa...

Anna på anställningsintervjun:

- Så vad skulle du säga är dina starka sidor?

Lång paus

- Jag är ganska bra på allt.

Unknown sa...

sjukt fina citat
men jag vill ha mer från Palekings snart femåriga historia

Unknown sa...

sjukt fina citat, men jag vill höra mer från Palekings snart femåriga historia

Erik sa...

Kommunikationssvårigheter på en ungdomsmottagning nära dig:

- Och vad kan vi hjälpa dig med då?

- Jag vill bli tittad på.

Därefter en ganska lång tystnad och den förmodligen ganska förbryllade sköterskan känner nog att det är dags för en följdfråga.

- Jag hoppas du menar att du vill bli undersökt?

- Eh, Ja just det...

Betty sa...

Vem sa det Puffen? Det är ju hysteriskt roligt!

Bäst hittills om du frågar mig! Ska lura på om jag kommer på några citat...

är ju ganska representerad för egen del...

Erik sa...

Livet är en hora, ibland